logo boiron
owoce i przyprawy

Od czego zależy nasza odporność i jak zadbać o profilaktykę infekcji w czasie jesieni

Przeziębienie i odporność
Czas na czytanie: min

Udostępnij

Warto należycie zadbać o odporność już od pierwszych dni jesieni, aby bez obaw zmierzyć się z zimnymi porami roku. Sprawdź jak sobie pomóc.

Jesień i zima to czas, w którym najbardziej obawiamy się zachorowań. Podstawą zdrowia w tym czasie powinien być więc prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny. Warto należycie zadbać o odporność już od pierwszych dni jesieni, aby bez obaw zmierzyć się z zimnymi porami roku.

odporność

Czym jest odporność?

Odpornością nazywamy cały, złożony zespół mechanizmów, których głównym zadaniem jest ochrona przed inwazją i rozwojem czynników chorobotwórczych (bakterie, wirusy, grzyby i inne) oraz obrona organizmu, jeśli jednak dojdzie do ataku patogenów i rozwoju infekcji. W skład układu immunologicznego wchodzą takie narządy, jak grasica, szpik kostny, węzły chłonne, naczynia chłonne, migdałki oraz różnorodne komórki układu odpornościowego, służące zwalczaniu i neutralizacji czynników patogennych.

Od czego zależy właściwa odporność organizmu?

Na prawidłową odporność i dobrze działające mechanizmy obronne organizmu wpływa przede wszystkim styl życia. W dzisiejszych czasach, niestety, często pozostawia on wiele do życzenia. Mamy tendencje do nieprawidłowego odżywiania się, niedosypiania, przepracowania i zbytniego przemęczenia.

owoce i przyprawy

Dieta

Podstawą odporności jest niewątpliwie dieta. Szczególnie w okresie zimowym nasz jadłospis powinien obfitować w posiłki ciepłe, gotowane, przyrządzane z dużą ilością rozgrzewających przypraw i ziół. Przyprawy zazwyczaj mają działanie przeciwzapalne, przeciwdrobnoustrojowe i antyoksydacyjne, co sprzyja wzmocnieniu odporności i zwalczaniu infekcji. Warto w tym okresie częściej sięgać po czosnek, cebulę, imbir, cynamon, kurkumę, czy goździki.

Dobrze, aby posiłki były regularne, ciepłe i wzmacniające. Spożywajmy je w spokoju, na siedząco, w komfortowych warunkach. Organizm gorzej trawi, jeśli jemy w pośpiechu, jadąc autem lub „wrzucając” w siebie przysłowiowe „byle co”. Wówczas cenne składniki pokarmowe i ważne dla zdrowia biopierwiastki będą gorzej przyswajane i nie spełnią swojej roli odżywczej i wzmacniającej.

W codziennej diecie nie powinno zabraknąć takich produktów spożywczych, które zapewnią nam podaż witamin (zwłaszcza C, D, E, A i K), minerałów (cynk, selen, miedź), kwasów omega-3 oraz niezwykle korzystnych dla wzmocnienia odporności probiotyków. Zaopatrzmy się zatem w dobrej jakości tran, jedzmy dużo warzyw, ryb, jaj i produktów pełnoziarnistych, sięgajmy często po kiszone ogórki i kapustę oraz po produkty pszczele (miód, pierzga, pyłek pszczeli).

Łagodzenie stresu

Czynnikiem, najsilniej obniżającym odporność jest z pewnością stres. A tego nie brakuje nam na co dzień. Systematycznie powtarzające się sytuacje stresowe z czasem mogą doprowadzić do problemów z zasypianiem, z trawieniem, a w końcu do znacznego upośledzenia odporności i większej zapadalności na infekcje. Zadbajmy zatem o odpowiednią ilość relaksu i sprawiajmy sobie małe przyjemności. Warto sięgnąć po naturalne sposoby na uspokojenie i wyciszenie. Pomoże w tym np. aromaterapia. Kojące zapachy prosto z natury łagodnie wprowadzą nas w stan uspokojenia i ułatwią zasypianie. Dobrze więc jest mieć pod ręką dyfuzor lub kominek aromaterapeutyczny i kilka olejków eterycznych, jak np. olejek lawendowy, jaśminowy, różany, paczuli, z melisy czy rumianku.

sen

Odpoczynek i sen

Pamiętajmy także, że zimą powinniśmy więcej spać i dłużej się regenerować. Jesienno-zimowy czas nie sprzyja tak bardzo różnym aktywnościom jak ciepłe i jasne lato. Nie wydłużajmy sobie sztucznie dnia, siedząc do późnych godzin wieczornym przy sztucznym oświetleniu – przy komputerze, telewizorze lub nawet książce. Lepiej iść trochę wcześniej spać, ale wypocząć i wzmocnić w ten sposób siły obronne.

Naturalne produkty lecznicze

Dobrym pomysłem na wzmocnienie odporności, a także na radzenie sobie z już istniejącą infekcją jest zastosowanie naturalnych leków homeopatycznych. Homeopatia, ze względu na specyfikę swojego działania, w naturalny sposób pobudza odporność organizmu. Aktywnie stymuluje nasze siły obronne i wspiera organizm w samodzielnym radzeniu sobie z inwazją czynników patogennych.

Nawet jeśli już choroba nas dopadnie i zastosujemy leczenie homeopatyczne, efektem tego będzie nie tylko złagodzenie objawów chorobowych i szybsze ustąpienie infekcji, lecz również istotne wzmocnienie mechanizmów obronnych i tym samym długofalowe wzmocnienie systemu immunologicznego. Dzięki lekom homeopatycznym choroby trwają krócej, mają łagodniejszy przebieg, organizm po ich przebyciu jest mniej osłabiony i przy kolejnym kontakcie z czynnikiem chorobotwórczym znacznie łatwiej się przed nim obroni. Co ważne, leki homeopatyczne można zastosować w każdej grupie wiekowej. Są one bezpieczne nawet dla niemowląt i małych dzieci. Jest to o tyle istotne, że to właśnie najmłodsi najczęściej chorują na różnorakie infekcje ze względu na niedojrzały jeszcze w pełni układ odpornościowy.

Po homeopatię mogą także sięgać kobiety w ciąży i karmiące piersią. Wynika to z bezpieczeństwa leków homeopatycznych, które nie powodują działań niepożądanych i nie wchodzą w interakcje z innymi medykamentami ani metodami terapeutycznymi. Można więc bez obaw stosować je u przyszłych mam, które – tak samo jak wszyscy – również narażone są na rozmaite choroby i zakażenia. Leki homeopatyczne najczęściej zalecane są już wtedy, gdy pojawiają się pierwsze objawy infekcji, ponieważ w zależności od rodzaju tych objawów dobierany jest konkretny preparat dla danego pacjenta. Jednak niekiedy pełnią również rolę profilaktyczną i możemy stosować je regularnie, w celu zapobieżeniu zachorowaniu.

homeopatia

Produktem stosowanym i polecanym przede wszystkim w profilaktyce jest Thymuline. Jest ona rekomendowana przede wszystkim w celu poprawy odpowiedzi immunologicznej u pacjenta.

Wskazania do jej podania obejmują profilaktykę i leczenie nawracających schorzeń górnych dróg oddechowych, anginy i zapalenia ucha. Może być stosowana zarówno w okresie bezobjawowym, jak i w czasie występowania objawów infekcji. Przyczynia się ona do zmniejszenia częstotliwości nawrotów infekcji, skrócenia czasu ich trwania oraz zmniejszenia ilości ewentualnych powikłań. Jest zalecana szczególnie u dzieci z nawracającymi infekcjami i osłabioną odpornością, nie ma jednak przeszkód, aby sięgali po nią również często chorujący dorośli i schorowane osoby w starszym wieku.

Taką kurację odpornościową najlepiej rozpocząć już we wczesnych miesiącach jesiennych (wrzesień – październik) i kontynuować aż do marca. Zapewnia ona wyraźną poprawę funkcjonowania układu immunologicznego i istotnie obniża zachorowalność w okresie jesienno-zimowym.

Jeśli chodzi o inne preparaty homeopatyczne, to ważną rolę w leczeniu zakażeń wirusowych pełni produkt, w którego składzie znajduje się Anas barbariae. Wykazuje największą skuteczność, jeśli zostanie podany już od pierwszych objawów infekcji. Jego działanie przeciwwirusowe – zarówno lecznicze, jak i profilaktyczne oraz zwiększające odporność zostało przebadane i udowodnione w badaniach naukowych (1-6).

Warto również zdecydować się na terapię homeopatyczną w czasie już istniejącej infekcji, ponieważ każdy lek homeopatyczny potrafi wydatnie wzmocnić i podbudować mechanizmy obronne, stymulując i stabilizując pracę całego układu immunologicznego i tym samym zapewniając szybszy powrót do zdrowia, a w przyszłości lepszą ochronę przed zachorowaniem.

1. Badanie EPOXILO – S. Conde Dieza, A. Casasb, J.L.G. Riveroc, J.C.L. Carod, F. Portale, G. Saezf – Hiszpania; badanie opublikowane  W Respiratory Medicine ( Styczeń 2019) i dostępne w bazach Pubmed i Embase

2. Beghi – badanie obserwacyjne Gianfranco M. Beghi i Antonio M. Morselli-Labate – Cremona, Włochy

3. Selkova – J. P. Selkowa, T. A. Siemienienko, I. A. Gorbaczow z Instytutu Naukowo-Badawczego Epidemiologii i Mikrobiologii w Moskwie

4. Ferley – J.P. Ferley, D. Zmirou z uniwersyteckiego szpitala w Grenoble we Francji

5. Papp – badanie P. Papp, P. Shubak, E. Bek – Niemcy

6. N. W. Skripczenko, A. A. Wilnic, E. J. Gorelik, W. S. Kowalow, J. W. Niestierowa, N. N. Pticznikowa – Petersburg, 2019