Nieuchronnie nadchodzi okres jesienno-zimowy, a wraz z nim chłodniejsza aura, krótsze dni i oczywiście… przeziębienie, grypa. Warto zatem w porę wzmocnić swoją odporność i zatroszczyć się o układ immunologiczny, aby miał siłę bronić nas przed przeziębieniem i innymi licznymi o tej porze czynnikami chorobotwórczymi.

 

Najlepiej sięgnąć po naturalne metody wzmacniania odporności, które potrafią bardzo skutecznie wesprzeć nas w profilaktyce zachorowań oraz przy pierwszych objawach przeziębienia i grypy. Jednocześnie są proste w zastosowaniu, powszechnie dostępne i sprawdzone jeśli chodzi o bezpieczeństwo i efektywność. Zadbaj zatem o to, aby jesienią nie zabrakło ci takich remediów jak:

1. Witaminy i biopierwiastki – preparaty na wzmocnienie organizmu

Witaminy odgrywające najważniejszą rolę we wspieraniu odporności, to witamina D i C. Obie są niezbędne do tego, aby nasz układ immunologiczny pracował prawidłowo.

Witamina D aktywuje komórki odpornościowe, odpowiedzialne za zwalczanie drobnoustrojów chorobotwórczych,  a więc pozwala szybciej wyleczyć przeziębienie. Pobudza również inne mechanizmy obronne organizmu. Jest syntetyzowana w skórze pod wpływem światła słonecznego, więc wiosną i latem zwykle wystarczy kilkanaście minut na słońcu, aby wytworzyć właściwą jej ilość. Jednak jesienią i zimą słońca brakuje, więc dobrze jest suplementować ten związek lub wzbogacić swoją dietę o produkty bogate w witaminę D. Najbogatszym źródłem witaminy D są: tran, ryby, zwłaszcza morskie, jaja, wątróbka oraz oleje pochodzenia roślinnego.

Witamina C z kolei nie tylko wpływa korzystnie na kształtowanie się prawidłowej odporności, ale również wykazuje silne działanie przeciwutleniające, przeciwzapalne oraz uszczelniające naczynia krwionośne. W związku z tym jest ważnym sprzymierzeńcem w walce z pierwszymi objawami przeziębienia oraz różnymi infekcjami.

Ludzki organizm nie potrafi samodzielnie jej wytwarzać, zatem niezbędne jest dostarczanie jej z pożywieniem lub suplementami diety, najlepiej naturalnego pochodzenia. Najwięcej witaminy C znajdziemy w papryce, warzywach kapustnych (brukselka, kapusta, brokuły), owocach kiwi, mango, natce pietruszki, szpinaku czy jarmużu, a także w owocach cytrusowych – cytrynach, mandarynkach i pomarańczach. Jeśli chcemy się wspomóc suplementami, najlepiej sięgnąć po te, które wytwarzane są na bazie roślin o wysokiej zawartości witaminy C, do których należy między innymi dzika róża, acerola, aronia czy czarna porzeczka.

Wzmocnienie organizmumask

Pamiętaj, że lepiej jest zażywać mniejsze dawki witaminy C, lecz częściej, niż jednorazowo zastosować jej bardzo dużą dawkę. Wówczas witamina ta będzie mogła skuteczniej spełniać swoją rolę w budowaniu odporności.

Ważnym biopierwiastkiem, zapewniającym prawidłową odporność także na przeziębienie jest cynk. Należy zażywać go w ilości 15 – 30 mg dziennie, wieczorem, ponieważ o tej porze najlepiej się wchłania w organizmie. Cynk nie tylko angażuje się w procesy odpornościowe, lecz także chroni organizm przed toksycznym wpływem metali ciężkich oraz jest cennym antyoksydantem.

Nie mniej ważna jest również odpowiednia dawka selenu. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek zależy od wieku i płci. Ten mikroelement zazwyczaj trzeba suplementować, ponieważ występuje bardzo niewielu produktach spożywczych. Znajdziemy go głównie w orzechach brazylijskich, tuńczyku, łososiu, niektórych podrobach (cynaderki) oraz grzybach.

 

2. Preparaty roślinne

Istnieje wiele roślin o działaniu immunostymulującym, czyli pobudzającym odporność. Jedną z najsilniejszych o tym działaniu jest niewątpliwie jeżówka. Stymuluje układ immunologiczny, neutralizuje wirusy i bakterie, zwiększa ilość komórek odpowiedzialnych za zwalczanie szkodliwych mikrobów. Znaczący wpływ na wzmocnienie odporności wykazuje także aloes. Zawiera on bogactwo antyoksydantów, dzięki czemu nie tylko poprawia odporność, ale też ułatwia detoksykację, zapobiega procesom starzenia się i ogólnie poprawia funkcjonowanie organizmu.

Warto również wspomóc swoją odporność preparatami, które zawierają w swoim składzie wyciągi z takich roślin jak: pelargonia afrykańska, brodziuszka wiechowata, czarny bez, szałwia czerwonokorzeniowa, czy traganek (astragalus). Wspierają one organizm w walce z infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi, redukują stres oksydacyjny, chronią ustrój w stanach obniżonej odporności oraz wpływają korzystnie na pracę układu krążenia i oddechowego.

Homeopatiamask

3. Naturalne leki homeopatyczne

Trudno wyobrazić sobie budowanie prawidłowej odporności bez zastosowania leków naturalnego pochodzenia. Do takich należą leki homeopatyczne. Pobudzają one organizm do walki z chorobą i stymulują jego naturalne zdolności obronne. Systematycznie stosowane w różnych dolegliwościach, stopniowo i skutecznie wzmacniają system immunologiczny. Na dłuższą metę powodują wzmocnienie organizmu na tyle, że ten potrafi skutecznie ochronić się przed wieloma schorzeniami. Leczenie homeopatyczne zawsze sprzyja istotnemu wzmocnieniu odporności, sprawia, że lepiej radzimy sobie z różnymi przypadłościami, odstępy między nawrotami infekcji stają się coraz dłuższe, natomiast jeśli już dopadnie nas jakaś choroba, zazwyczaj trwa ona krócej i ma łagodniejszy przebieg, jeśli do jej leczenia również zastosujemy homeopatię.

Ważne jest to, że leki homeopatyczne cechują się niezwykle wysokim profilem bezpieczeństwa. Mogą być zastosowane z każdym innym rodzajem leczenia. Nie powodują działań niepożądanych i nie wchodzą w interakcje z innymi lekami. Można je bezpiecznie podawać przy przeziębieniu u dzieci w każdym wieku, kobietom w ciąży i karmiącym oraz osobom w podeszłym wieku, cierpiącym na inne schorzenia.

Jeśli chcemy włączyć homeopatię w nasz jesienny program wzmacniania odporności, warto poradzić się w zaufanej aptece, który z homeopatycznych produktów leczniczych najlepiej zastosować w celu wzmocnienia organizmu i pobudzenia sił obronnych przy objawach grypy i przeziębienia.

4. Przyprawy i zioła

O dobrą odporność można zatroszczyć się także w kuchni. Nie od dziś wiadomo, że stosowanie wielu ziół i przypraw nie tylko poprawia smak i aromat potraw, lecz przede wszystkim przekłada się na ich prozdrowotne działanie. Jesienią i zimą, szczególnie przy pierwszych objawach przeziębienia, warto częściej korzystać z cennych właściwości takich przypraw jak: imbir, goździki, kurkuma, kolendra, cynamon czy kardamon. Wykazują one rozgrzewający wpływ na organizm, co przydaje się w chłodne i wietrzne dni. Znacząco wzmacniają odporność, działają przeciwzapalnie i przeciwdrobnoustrojowo.

Nie zapominajmy również o rodzimym czosnku i cebuli, których ostry smak i zapach uwarunkowany jest obecnością związków siarkowych. Te z kolei odpowiadają za ich działanie przeciwzapalne, przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze.

Dla polepszenia odporności dobrze jest także przygotowywać sobie gorące napary z takich ziół jak: krwawnik, tymianek, kwiat lipy, oregano, kwiat czarnego bzu, rozmaryn, czy z suszonych owoców malin, dzikiej róży lub jarzębiny. Należy jednak stosować je ostrożnie przy przeziębieniu u dzieci.

5. Probiotyki

W kwestii prawidłowego wzmacniania odporności, probiotyki są nie do przecenienia, ponieważ są one odpowiedzialne za ponad 80% naszej odporności. Sprawne funkcjonowanie całego układu immunologicznego zależy od zdrowych, prawidłowo pracujących jelit. Odpowiada za to właściwa flora bakteryjna, zasiedlająca jelita. Jeśli jest ona zniszczona lub zaniedbana, nie tylko przewód pokarmowy zaczyna szwankować. Nieszczelna bariera jelitowa zaczyna przepuszczać do wnętrza ustroju rozmaite patogenne drobnoustroje. Słaba mikrobiota nie potrafi skutecznie zwalczyć innych, szkodliwych dla nas mikrobów i dochodzi do spadku odporności i zwiększonej podatności ogólnej na zachorowania.

Dlatego aby zapewnić sobie odporność na właściwym poziomie, dobrze jest regularnie przyjmować dobrej jakości suplement z probiotykami, dopasowany do naszych potrzeb i wieku. Warto również na co dzień wzmacniać się naturalnymi probiotykami, zapewniając ich podaż w naszej codziennej diecie. Bogatymi źródłami probiotyków są wszelkiego rodzaju kiszonki – ogórki, kapusta, buraki (w postaci np. zakwasu buraczanego), a także powszechnie dostępne i niedrogie mleczne napoje fermentowane, takie jak kefir, jogurt, maślanka czy zsiadłe mleko. Produkty te są znakomitym źródłem dobrych bakterii, które zasilą nasze jelita i znacząco wpłyną na poprawę odporności, dzięki czemu pomogą wyleczyć przeziębienie i zwalczyć wirusy.

Udostępnij :

Facebook
Linkedin
test@tes.fr
ok